Vad gäller angående utträde ur ideell förening?

Jag är intresserad av att gå med i en ideell förening (den enda i sitt slag som jag har tillträde till), dock har jag dålig erfarenhet sedan tidigare av att stadgarna inte följts och att ledningen varit vänskapskorrumperad. Jag vill givetvis inte gå med under dessa förhållanden men nu skall man ha "börjat om" och jag vill veta om det verkligen har blivit bättre. Dock vill jag kunna dra mig ur (med min medlemsavgift) om det är lika illa som tidigare. Vilken bevisbörda har jag vid en eventuell reklamation av medlemskapet och är det ens möjligt att reklamera?

Lawline svarar

Hej! Lagstiftning saknas i fråga om ideella föreningar vilket gör det svårt att svara på din fråga. I dylika situationer får man främst vända sig till praxis på området/inom den bransch föreningen verkar. Frågor om medlemskap och utträde ut föreningen torde dock vanligtvis regleras i föreningens stadgar vilka regler i så fall blir gällande. Angående bevisbördan kan generellt sägas att den som påstår något också har bevisbördan för detsamma. Att reklamera medlemskapet torde inte vara möjligt då jag inte skulle se det som om du har köpt en tjänst/vara genom att gå med i den ideella föreningen.
Cajsa HansenRådgivare