Hund skadat annan hund

I hundrastgården skadade min hund en annan hund under lek (de skulle fånga en boll samtidigt)vilket ledde till att att den andra hunden behövdes sövas och sys, nu undrar jag hur praxis är då de båda var lösa, och inget bråk fanns i bilden, båda hundarna är försäkrade, jag har fått höra olika saker 1. Att när man är i en rastgård är man medveten om att skador kan ske och det går på var och ens försäkring, 2. Att jag betalar självrisken för den andras försäkring och 3. att det ska gå på ev. hemförsäkring. Snälla hjälp mig reda ut vad som gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! En hundägare har strikt ansvar för sin hund, vilket framgår av 19 § i lagen om tillsyn över hundar och katter (2007:1150), se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm. Detta innebär att en hundägare ska ersätta skador som orsakas av dennes hund oavsett om denna vållat skadan eller inte. Med andra ord ansvarar du för din hund, och den andre hundägaren för sin hund. Ni har båda strikt ansvar för era hundar. Eftersom det inte finns tydliga lagregler för hur skadeståndsskyldigheten ska fördelas mellan flera som svarar på grund av strikt ansvar råder osäkerhet. Följande alternativ finns i fallet: 1) Du blir skadeståndsskyldig för hela kostnaden. 2) Skadeståndet jämkas, dvs. minskas då den andra hundägaren anses vara delaktig genom sitt strikta ansvar. 3) Skadestånd utgår, ev. för att den andra hundägaren anses vållat skadan (troligen ej aktuellt). Det du bör göra är att anmäla kravet på skadestånd för veterinärkostnaderna till ditt hemförsäkringsbolag. I hemförsäkringen finns en ansvarsförsäkring som kan ersätta skadeståndsanspråk. När ditt försäkringsbolag har mottagit din anmälan gör de en utredning för att se hur skadeståndsskyldigheten ska fördelas mellan er. Finner försäkringsbolaget att ersättning ska utgå ur försäkringen får du betala självrisk till ditt försäkringsbolag. Kontakta ditt försäkringsbolag för närmare information. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare