Definitionen av innehavare i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

I lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter lyder 19 § - En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan Vad menas juridiskt med "innehavare". Vad skiljer detta åt från "ägare"? Är det någon som exempelvis passar hunden tillfälligt, typ hundvakt eller motsvarar det till exempel en fodervärd, eller har det någon annan definition?

Lawline svarar

Hej, Med innehavaren avses i paragrafen en person som har hunden i sin besittning för exempelvis underhåll eller nyttjande. Oavsett om personen tillfällig ser efter hunden, är en fodervärd eller om man lånat hunden för att bedriva jakt så räknas man in i kategorin innehavare. För att räknas som innehavare måste personen ifråga medvetet ha tagit emot hunden. Ägaren är den som rent rättsligt anses ha äganderätt till hunden, till exempel genom ett köpeavtal. Det finns i Sverige ett hundregister där ägaren ska låta registrera sig. Syftet med att inkludera innehavaren i paragrafen är för att det strikta skadeståndsansvaret inte ska kunna kringgås. Den som tagit på sig ansvaret för hunden måste också utöva nödvändig kontroll över djuret för att den inte ska orsaka skada. Jag hoppas Du har fått svar på frågan! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare