FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/08/2006

Hur reglerar man vardagsekonomin i ett äktenskap?

Är sambo med min man sedan december 2005, då vi köpte ett gemensamt hus som vi la in 50% av kontantinsatsen var på. Vi har båda två barn sedan tidigare äktenskap. Min man tjänar 5000:-/mån mer än mig och jag tycker att han bör betala mer av våra fasta avgifter, så det står i förhållande till hur mycket vi tjänar. Han vägrar och säger att jag inte sa något om det när vi köpte huset. Att jag inte kan "komma med det" nu. Jag har också försökt få honom att lägga pengar till gemensamma matutgifter på ett ica konto (själv sätter jag över pengar med autogiro varje månad) så att vi betalar lika mycket. Han vägrar. Är det något jag kan göra eller bara gilla läget?

Lawline svarar

Det finns ingen lagbestämmelse som direkt anger hur mycket var och en i ett äktenskap ska stå för ekonomiskt. Det närmsta man kan komma torde vara Äktenskapsbalkens sjätte kapitel som handlar om makars plikt att underhålla varandra ekonomiskt. Där stadgas inledningsvis i 1 § att makarna, var och en efter sin förmåga, ska bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses. I 2 § följer att om det som den ena ska bidra med inte räcker till för den makens personliga behov eller för de betalningar som den maken annars ombesörjer för familjens underhåll, ska den andra maken skjuta till de pengar som behövs. I 3 § anges att egendom som en den ena maken får av den andra, då ska anses vara den förstnämndas egensom. Man ska alltså med andra ord dela med sig och inte stå i skuld till varandra i en sådan situation. Av 5 § följer att domstolen kan ålägga den ena maken att betala underhåll till den andra om underhållsskyldigheten inte uppfylls på det ovan nämnda sättet. Hur man väljer att dela upp inköp och underhåll av gemensam egendom är upp till var och en. En del delar allt lika oavsett löneskillnader, medan endel anpassar det ekonomiska ansvaret efter inkomsten. Så länge dina personliga behov inte försummas blir det alltså, mot bakgrund av lagtexten ovan, svårt att med juridisk hjälp ändra på din mans inställning. Vad gäller gemesamt ägd egendom (som huset i ert fall) gäller enligt samäganderättlagen att delägarna ansvarar och har inflytande utifrån storleken på den andel som var och en har i egendomen.
Sara EdströmRådgivare