FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/09/2010

Gallring ur belastningsregistret

Det här en fråga om ringa narkotikabrott. för c:a7 år sen, nästan 8 år sen så blev jag fast med 1/2 gr svamp (narkotika) på tåget. Efter straffföreläggande fick jag böta 3600kr, 4 månader senare och sen var det över, har inte begått något mer brott efter det (är ingen kriminell människa) och jag undrar och hoppas på ett klart svar. hur länge finns jag med i belastningsregistret i 5 år eller 10 år? ett av jobben jag sökt kräver dom ett urdrag ur belastningsregistret. Anledningen till att jag frågar är att jag vet att det tar tid att får ett utdrag av polisen och jag behöver egentligen veta nu så jag skall kunna planera min framtid och om jag skall söka ett annat jobb istället. Tack för hjälp

Lawline svarar

Hej, Enligt lagen om belastningsregister (se https://lagen.nu/1998:620) så ska belastningsregistret innehålla uppgifter om att någon genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott. Även beslut om åtalsunderlåtelse ska föras in i registret. Böter gallras fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot. (Se https://lagen.nu/1998:620, 17 § 9p.) Detta ska således inte finnas kvar i belastningsregistret längre. Vänligen,
Bo OlssonRådgivare