Ägare och innehavare av häst kan inte genom avtal begränsa tredje mans rätt till skadestånd

Hej! Kan man i ett hästfodervärdsavtal avtala bort ansvaret gentemot tredjeman vid ev skada? Kan man då skriva in att fodervärden har ansvaret istället för ägaren?

Lawline svarar

Hej! Nej, *det är inte möjligt för två personer att ingå avtal som begränsar en tredjes rätt till skadestånd,* inte ens genom att peka ut en viss person som ersättningsskyldig istället för den som annars är betalningsskyldig. Två personer kan däremot ingå avtal med innebörden att om en av dem utger skadestånd till någon ska den andre ersätta den betalande. En hästägare har inte, som hundägaren, ett strikt ansvar för sitt djur. Skadeståndsskyldighet för hästägaren torde främst uppstå om han genom vårdslöshet i tillsättningen av den som sköter om hästen kan anses ha orsakat skadan. Om hästen orsakar tredje man någon skada på grund av den som tillfälligt innehar hästens bristande tillsyn är det den personen som blir ersättningsskyldig mot den skadelidande enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen (se här: https://lagen.nu/1972:207#K2P1S1 ). Eftersom jag tror att det senare fallet (att hästen orsakar skada pga innehavarens bristande tillsyn/skötsel och inte pga att ägaren utsett någon han vet saknar kompetens att sköta om hästar) vanligen är orsaken till att en häst orsakar skada borde ett avtal med innebörden att en fodervärd ansvarar för skador som hästen orsakar främst ha en förtydligande innebörd. Hoppas jag lyckats göra rättsläget lite klarare. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare