FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/08/2006

Barns skulder till dödsbo

Om ett barn till ett dödsbo är död när arvet ska fördelas går minst detta barns arvslott till dennes barn (barn-barn). Om det avlidna barnet har/hade skulder till dödsboet; ska/kan dessa skulder då dras av från laglotten?

Lawline svarar

Hej, Jag uppfattar det som att barnet har dött nyligen men innan arvskiftet av föräldern har hunnit ske. Det första dödsboet har en fordran till det avlidna barnets dödsbo. Detta är en tillgång och ska tas upp i bouppteckningen och arvskiftet sker utefter detta. Barnbarnet får då ut minst sin laglott som den har rätt till. Konsekvensen blir att barnbarnet sedan får ut mindre i arv från sin egen förälder. Tillgångarna i det avlidna barnets dödsbo påverkas ju av att det finns en skuld eftersom ett dödsbos skulder alltid ska fördelas innan arvskifte sker. Man kan inte dra av skulden från barnbarnets laglott eftersom då stämmer inte bouppteckningarna. Mvh,
Anna BergmanRådgivare