FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/08/2010

Åtalspreskription

Hej! Om man är misstänkt och har blivit hörd men inget åtal har lämnats in,och brotten är ca 2,5 år gamla, hur lång är då preskibitionstiden för, olaga hot, misshandel, övergrepp i rättsak, bedrägeri och försök till försäkringsbedrägeri ? kan man få fängelse fast det gått så lång tid och man numera är skötsam och har familj bostad mm. ? har dessutom gjort en volta på 2 månader under tiden för annat gammalt brott. tack för erat svar på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Din fråga handlar om s.k åtalspreskription som regleras i 35 kap. brottsbalken (BrB). Åtalspreskription innebär att påföljd inte får utdömas för brott sedan en tid har förflutit från tiden för brottet utan att det dessförinnan skett ett s.k preskriptionsavbrott. Om den misstänkte häktas eller delges stämning upphör preskriptionstiden att löpa. Om det trots dessa åtgärder varken leder till åtal eller rättegång anses dessa som icke existerande och den gamla preskriptionstiden är då fortfarande aktuell. Mot bakgrund av det du anfört har du varken häktats eller delgivits stämning och därmed har det inte heller skett något preskriptionsavbrott. Enligt 35 kap 1 § bestäms preskriptionstiden utifrån det straff som högst kan följa på det aktuella brottet. Det är alltså brottets straffskala som avgör hur lång preskriptionstiden är. Ett återfall kan innebära att maximum i straffskalan överskrids. En sådan straffhöjning förutsätter att 26 kap 3 § BrB är tillämplig. Det högsta straffet för bedrägeri (9:1 BrB) är fängelse i högst två år. Likaså misshandel har högst två år i straffskalan (3:5 BrB). Vad gäller olaga hot är det högsta straffet fängelse i ett år (4:5 BrB). Övergrepp i rättssak enligt 17:10 BrB har högsta straffet på fängelse i fyra år. Straff för försöksbrott bestäms efter vad som gäller för fullbordat brott, dvs i ditt fall högst två år. Enligt 35 kap 1 § gäller för bedrägeri (samt försöksbrottet) och misshandel en preskriptionstid på fem år. För övergrepp i rättssak som har högre straffskala gäller en preskriptionstid på tio år. Olaga hot har en preskriptionstid på två år. Eftersom 2,5 år har förflutit har olaga hot preskriberats. Vad gäller övriga brott har inte preskription inträtt och åtal kan väckas. I svensk rätt gäller en presumtion mot fängelse vilket betyder att fängelse inte skall utdömas om det inte finns starka skäl som talar för en sådan påföljd. Det finns tre typer av omständigheter som kan bryta denna presumtion och det är brottslighetens art, brottslighetens straffvärde och återfall. Jag kan inte med säkerhet säga vad du skulle kunna få för påföljd då jag saknar underlag för att göra en bedömning vad gäller till exempel straffvärdet. Det faktum att du nu lever under ordnade förhållanden har betydelse vid valet av påföljd. Jag hoppas att mitt svar har hjälpt. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare