FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/08/2006

Vem ärver?

Vem ärver min faster när hon går bort? Hon har ingen man och inga barn. Hennes far, mor och helbror (min far) har avlidit. Hon har även två stycken halvsyskon på sin fars sida. Arvet efter honom avslutades redan när han dog för 50 år sedan.

Lawline svarar

Du och din fasters halvsyskon ärver din faster. Din fasters halvsyskon ärver 1/6 var och du ärver 4/6. Eftersom din faster inte hade någon man eller några barn skulle hennes föräldrar ha ärvt hälften var om de varit i livet. Du ärver den hälft som din farmor skulle ha fått och sedan får du dela den hälft som din farfar skulle ha fått med dennes på två utomäktenskapliga barn.
Michael WittingRådgivare