Ansvar för utebliven betalning pga. fel ocr-nummer.

Hej! Har betalt in en kontrollavgift(p-avgift)av den i brevlådan inkomna "påminnelsen på utsatt förfallodatum. Har dock vänt på de tre sista siffrorna i ocr-numret. Kan inkassoföretaget kräva mig på 160 kr för detta?

Lawline svarar

Hej, När man skriver in ocr-numret är det lätt att skriva fel, men det är därför desto viktigare att man verkligen kontrollerar alla siffror innan betalningen går i väg. Man är nämligen själv skyldig att se till att betalningen når mottagaren i rätt tid, bland annat genom att fylla i rätt betalningsinformation. När en gäldenär inte betalar på vare sig grundfakturan eller påminnelsen inom utsatt tid så har borgenären rätt att vända sig till ett Inkassobolag för vidare handläggning. Det som då händer är att inkassobolaget skickar ut ett skriftligt inkassokrav till gäldenären med anmodan om betalning. Inkassokostnaden är lagstadgad, se 3 § 1p Lag om ersättning för inkassokostnader m.m., https://lagen.nu/1981:739#P3S1. I dagsläget ligger den högsta tillåtna kostnaden på 160 kr. Inkassobolaget har alltså full rätt att ta ut de 160 kr för inkassokostnaden som uppstått som följd av försummelsen att betala fakturan i rätt tid. Så förslagsvis betalar du in din räkning så fort som möjligt för att undvika att din skuld växer ännu mer till följd av ränta. Om du inte har möjlighet att betala hela fakturan på en gång så rekommenderar jag dig att ta kontakt med ditt inkassobolag och fråga efter en avbetalningsplan. Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare