FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/08/2006

Kränkning av laglott genom testamente

Hej! Min halvsyster; således särkullbarn fick ärva en fastighet; utan vare sig min far eller min vetskap! jag fick rådet; mådde mycket dåligt av detta plus saknadewn från min Mor/hon dog i jan 1999/ vid bouppteckningen hade min halvsuyster ett testamente som inte ens min Far kände till; av en slump fick jag en aning om att det inte var helt OK med Min mors halva barndomshem; som min Far löste ut med 1000 kr 1957; dvs jag visste ingening; min Far har renoverat och hjälpt min syster och svåger, som tack får jag inte ens överataga den gamla bagarstugan, min syster och svåger struntade i att sköta huset; så det "avskrevs" för värdet var cirka 50 000 kr! Sedan var det ju fritt fram för svågernm att bygga ut det lilla huset som min far skaffade dem! Enligt en rejäl men tyvärr bortgången advokat i falun; blev min laglott kränkt, och att jag bör låta en besiktningsman kolla upp detta, således tvist! Själv är jag långtidssjuksriven och kan inte behålla det hus som min Far köpt själv via banverket; jag har inte en suck med de somatiska skador bl a att bo kvar; plus ekonomin förstås. Jag har faritmentalt illa för det här sveket; men känner ingenting neg mot min Mor; hur lätt är det inte att smickra en gammal kvinna och få henne att utesluta sitt barn INOM äktenskapet? Jag är inte gniden; men är jag dum, lurad eller enbart sviken.

Lawline svarar

Lagar är ofta komplicerade och det finns absolut ingen anledning att känna sig dum. Juridiska frågor generellt är ofta krångliga även för skolade jurister och det räcker nästan aldrig med att titta i lagboken för att kunna ge svar. Jag är själv bara juriststudent och inte expert på det här området. Arvsreglerna finns i ÄB som du hittar http://www.lagen.nu/1958:637 . Om jag har förstått din fråga rätt så verkar det vara laglotten som är kärnfrågan. Laglott innebär att alla bröstarvingar har rätt till hälften av det arv som de hade fått om inget testamente hade funnits (ÄB 7:1). Om exempelvis två syskon ska ärva innebär deras laglott att de har rätt till minst en fjärdedel av det totala arvet var (ÄB 7:1 jfrt med 2:1). Därför kan man säga att din mor inte kunde testamentera bort mer än ¾ av sin egendom utan att kränka din laglott. Om laglotten kränks kan man påkalla jämkning av testamentet, förutsatt att detta sker i tid (ÄB 7:3:3). Händelseförloppet är komplicerat att sätta sig in i men på din fråga verkar det som om du har fått ut mindre än en fjärdedel av arvet efter sin mor och att din laglott därför skulle vara kränkt. Ett stort problem är dock tidsfristen för jämkning av testamente. Grovt uttryckt fungerar tidsfristen så att man, förutsatt att lagens formkrav för delgivning är uppfyllda, bara har ett halvår från dess att delgivningen gjordes till dess att jämkning måste påkallas (ÄB 7:3:3). Detsamma gäller trots att delgivning inte har gjorts, förutsatt att testamentet har godkänts av arvtagarna (ÄB 14:4:1). Om du vill gå vidare med saken bör du alltså först gå till en advokat för att utreda om det är för sent att klandra testamentet, vilket jag befarar eftersom din mor avled 1999.
Love Wilén-ÖrnulfRådgivare