FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut12/08/2010

Granne rev trappa till vilken intilliggande fastighet hade servitutsrätt

Hej! Vi har ett radhus som har entre över grannens trappa som vi har inskrivet servitut att nyttja för vår tillfart. Grannen rev trappan och tog därmed bort vår enda tillfart till fastigheten. Hur kan vi agera? Blir grannen skadeståndsskyldig? Blir han tvungen att återställa trappan? Vart vänder man sig?

Lawline svarar

Hej! Åsidosätter någon av ägarna till fastigheter med servitutsrätt, härskande såväl som tjänande, sina skyldigheter måste de återställa vad som rubbats eller fullgöra vad som eftersatts samt ersätta skada. Detta följer av 14 kap. 7 § jordabalken (se lagtext här: https://lagen.nu/1970:994#K14P7S1 ). Er granne är alltså skyldig att se till att det finns en trappa på hans fastighet som ni kan använda för att nå er fastighet. Han svarar för all (ekonomisk) skada som ni lider av att han har åsidosatt sin skyldighet. Grannen torde inte vara skyldig att bygga en exakt likadan trappa vid återställandet utan kunna utforma en fritt efter eget tycke så länge han uppfyller sina inskrivna skyldigheter och iakttar eventuella föreskrifter i gällande detaljplan. Om ingen trappa byggs kan ni själva låta bygga en trappa och kräva ersättning av grannen för uppförandet med stöd av 14 kap. 7 § jordabalken. För grannsämjans skull råder jag er ändå att låta grannen själv få möjlighet att återställa trappan med vetskapen att han annars blir skadeståndsskyldig. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare