FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott08/08/2010

Skattebrott?

Mina reseavdrag har granskats av skatteverket. I samband med detta så upptäckte jag att jag räknat fel på avdraget. Jag skickade in min uträkning och det nya beloppet och verifierade med bensinkvitton. Mellanskillnaden mellan det gamla och nya avdragsbeloppet är 15000 kr. Jag skrev också att jag räknat fel i deklaration. Vad kommer att hända? Kan jag åtalas för skattebrott trots att jag har rättat felet?

Lawline svarar

Hej, Det är riktigt att det enligt Skattebrottslagen (1971:61) är straffbelagt att lämna oriktiga uppgifter i sin deklaration till skatteverket, förutsatt att det felaktiga underlaget leder till att staten undandras inkomster eller att ett otillbörligt stort belopp tillgodoräknas dig, se https://lagen.nu/1971:69#P2S1 Skattebrottslagen gäller även vid grovt culpöst beteende. Detta innebär att du ej behöver ha lämnat uppgifterna uppsåtligen för att kunna straffas utan det räcker med att du handlat grovt oaktsamt. Aktuellt brott vid sådant förfarande är enligt 5 § skattebrottslagen vårdslös skatteuppgift, se https://lagen.nu/1971:69#P5S1 Ditt agerande skulle kunna beivras enligt denna paragraf, men för att inte göra lagens bestraffningsområde alltför brett finns 12 § skattebrottslagen som ansvarsbefriar oaktsamt lämnade uppgifter som sedermera frivilligt ändras. Regeln sägar att frivilligt ändrade uppgifter inte kan straffas. Rättelsen ska ha gjorts utan att skatteverket särskilt agerat med anledning av dina felaktiga uppgifter. Så länge du har anledning att tro att den oriktiga uppgiften inte är upptäckt eller kommer att upptäckas av skatteverket har du rätt att ändra dina uppgifter, se https://lagen.nu/1971:69#P12S1 I det fall du försuttit din chans att ändra uppgifterna. Det vill säga att skatteverket redan agerat emot dina reseavdrag kan du med framgång hävda att du ej handlat grov oaktsamt utan enbart oaktsamt, ett sådant agerande leder ej till straffansvar. Enligt praxis räknas ej vanlig glömska, förhinder, oföretagsamhet eller nonchalans som grov oaktsamhet. Dessutom ska gärningen enligt 5 § 2 st skattebrottslagen ej straffas om den är av mindre allvarlig art. Gränsen för mindre allvarlig förseelse har I praxis bestämts till att ungefär ett basbelopp ska undandras staten. Ett basbelopp är idag runt 45 tusen kr, du ska alltså ej straffas. Vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare