FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder03/08/2010

Påföljd för grovt rattfylleri m.m.

Hej! Jag fick just veta att jag kommer att åtalas för grovt rattfylleri, smitning från olycksplats, samt misshandel. Jag är 29 år och är tidigare dömd: för rattfylleri(ca 3 år sedan) och misshandel (ca 10 år sedan) I övrigt lever jag ett normalt liv som ensamstående förälder (50%) och har jobb. Vad kan jag vänta mig för straff om jag blir fälld på samtliga dessa åtalspunkter?

Lawline svarar

Hej! Normalpåföljden för grovt rattfylleri är fängelse i en månad. I vissa fall kan en lindrigare påföljd väljas men tyvärr pekar övriga åtalspunkter (om de kan bevisas) samt att du har återfallit i brottslighet på fängelse. Man kan ansöka om att få avtjäna fängelsestraff under tre månader med fotboja. Jag har svårt att tro att ett fängelsestraff i ditt fall kommer att överstiga tre månader. Om brottsligheten i väsentlig grad kan relateras till missbruk av beroendeframkallande medel och om man är villig att underkasta sig vård och behandling, skulle ett fängelsestraff på under två år också kunna omvandlas till kontraktsvård (en typ av skyddstillsyn med behandling) Domstolen tar hänsyn till både försvårande och förmildrande omständigheter vid sin bedömning så det är svårt att på förhand veta exakt vilken påföljd som kommer att dömas ut. Du har rätt till en offentlig försvarare vid rättegången. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare