Får en butik portförbjuda någon som tidigare snattat?

DÅ NI EJ PÅ 6 VECKOR KUNNAT GE ETT SVAR PÅ TIDIGARE STÄLLD FRÅGA, TAR VI DET EN GÅNG TILL: PÅ VILKA LAGLIGA GRUNDER KAN EN MATVARUBUTIK PORTFÖRBJUDA EN KUND? - ÄR ENSKILT SNATTERI (1 GÅNG) TILLRÄCKLIGT?

Lawline svarar

Hej! Enligt en dom från Högsta domstolen, NJA 1995 s. 84, får inte butiker portförbjuda någon som tidigare snattat från att vistas där inne. I målet var en person portförbjuden men gick trots detta in i butiken. Åklagaren menade att det rörde sig om olaga intrång. Högsta domstolen uttalade dock att allmänheten äger fritt tillträde till butiker under öppettider och att någon går in i butiken ej kan bedömas som olaga intrång. Däremot bör butiken kunna neka kunden att handla då avtalsfrihet råder. Den inskränks till viss del av diskrimineringslagstiftningen men generellt får man ingå avtal med vem man vill. Det har förekommit diskussioner om huruvida nuvarande bestämmelser bör ändras så att butiker ska få möjligheten att portförbjuda personer som tidigare snattat men ännu har ingen ändring skett. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare