FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/08/2010

Domstolens befogenhet att ändra tidigare dom

Hej! Min sambo har fått en dom på 2,5 år. Nu säger hans advokat att om han överklagar och inte åklagaren gör det så kan inte straffet bli högre än det han redan fått. Stämmer det? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Ja, det stämmer att straffet inte kan bli högre om enbart din sambo väljer att överklaga domen. I 51 kapitlet 25 § Rättegångsbalken, hädanefter RB, kan man läsa att som huvudregel så får Hovrätten inte med anledning av den tilltalades överklagande eller av åklagarens överklagande till hans eller hennes förmån döma till en brottspåföljd som är att anse som svårare eller mer ingripande för den tilltalade än den som tingsrätten dömt till. Det finns dock undantag från denna huvudregel. Som exempel får Hovrätten trots det ovan sagda döma till en svårare eller mer ingripande påföljd om tingsrätten har förenat villkorlig dom eller skyddstillsyn med en föreskrift som förutsätter samtycke och den dömde inte längre samtycker till föreskriften. För fler undantag se nämnda paragraf. Högsta domstolens befogenhet att ändra underrättens domslut är densamma. Se 55 kapitlet 15 § RB som hänvisar till 51 kapitlet 25 § RB. Länk till Rättegångsbalken: https://lagen.nu/1942:740#K55P25 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare