Skadestånd i samband med brott

Jag blev våldtagen denna sommar, men polisen hittade aldrig gärningsmannen. Är det möjligt att få skadestånd fast än han inte hittades och i så fall hur gör jag då? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Trots att gärningsmannen inte hittats finns möjlighet för dig att få ersättning. I första hand bör du kontrollera med ditt försäkringsbolag där du har din hemförsäkring. I hemförsäkringen ingår något heter överfallsförsäkring som kan ge ersättning. Kontakta ditt försäkringsbolag för information. För de fall du saknar hemförsäkring eller om du inte kan få ersättning därifrån kan du vända dig till Brottsoffermyndigheten, http://www.brottsoffermyndigheten.se/ tfn 090-70 82 00. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare