Självtäkt.

Hej. Jag hyrde ut min husvagn privat. Vi skrev ett hyreskontrakt om när vagnen skulle hämtas och lämnas. Husvagnen kom inte tillbaka,dom svarar inte på telefon.Jag har polisanmält händelsen. Vad kan jag mer göra för att få tillbaka min husvagn? Mvh Lars-Åke Nilsson

Lawline svarar

Hej, Tyvärr så har du inte så mycket att välja på mer än att låta rättssystemet ha sin gång. Även om du hade kunnat lokalisera husvagnen är det brottsligt att själv återtaga den då detta räknas som självtäkt. Med självtäkt menas att man olovligen rubbar annans besittning för att själv taga sig rätt, se 8 kapitlet 9§ Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700#K8P9S1. Om du får syn på husvagnen eller får tag i personerna som hyrt den får du alltså inte själv återta den utan besittningen måste återställas av polisen, kronofogdemyndigheten eller annan behörig myndighet. Ett undantager återfinns i 16 § p. 6 promulgationsförordningen till strafflagen, där det framgår att man har rätt att återtag egendom om gärningen är färsk, det vill säga om man exempelvis kommer på någon på bar gärning som håller på att ta ens cykel. Men detta undantag blir inte aktuellt i ditt fall då personen i fråga hade rätt att ta med sig husvagnen (i och med hyresavtalet). Självtäkt är straffbelagt med böter eller max 6 månaders fängelse. Hoppas det löser sig för dig! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare