Kan man göra sina barn arvlösa?

Hur gör man sina barn arvlösa? Har 2 barn från ett tidigar äktenskap vilket tog slut i mitten av 90 talet. Barnen är vuxna och myndiga nu. Jag är på väg in i ett nytt äktenskap. Barnens mamma har aldrig velat att jag ska ha kontakt med barnen och dom har aldrig tagit kontakt med mig, förrutom när dom vill ha pengar. Dom har aldrig ringt/skrivit/hälsat på vid födelsedager, fars dag, julafton osv. Jag vill vara anonym.

Lawline svarar

Hej. Det går inte längre att göra sina barn helt arvlösa i Sverige. Arvsordningen fungerar så att som utgångspunkt ärver arvlåtarens bröstarvingar (barn) allting och delar detta lika mellan sig (2:1 Ärvdabalken). Detta går att förändra, t.ex. genom att arvlåtaren skriver ett testamente. Bröstarvingarna har dock alltid rätt till s.k. laglott. Laglotten är hälften av vad bröstarvingarna skulle ha fått enligt den legala arvsordningen (7:1 Ärvdabalken). Dina barn har alltså rätt till minst 50% av arvet efter dig. Resterande egendom kan du om du vill testamentera till någon annan. Ärvdabalken finner du i länken nedan: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare