Internationell rätt angående äktenskap

Vad sker vid skilsmässa då mannen fått en fängelsedom och en skuld på 500 000 kr? Bägge äger huset de har i Sverige, han har ett i det land han är skriven i och där domen gäller(inom Skandinavien) Skulden han har fått , delas den med frun? Brottet begicks utan hennes kännedom och innan de gifte sej. Skilsmässolagen, gäller då den svenska eller det lands lag där de gifte sej?

Lawline svarar

Ditt svar blir olika beroende på vilka medborarskap makarna har och vart det bosatte sig efter äktenskapets ingående. Enligt 3 kap. 2 § lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (IÄL) måste någon av följande förutsättningar vara uppfyllda för att svensk domstol ska ta upp ett mål om skilsmässa. Se https://lagen.nu/1904:26_s.1 1. båda makarna är svenska medborgare eller 2. den som ansöker om skilsmässa är svensk medborgare och har hemvist här i riket eller 3. den som ansöker om skilsmässa inte är svensk medborgare men har hemvist här i riket sedan minst ett år eller 4. svaranden har hemvist här i riket Enligt 3 kap. 4 § IÄL tillämpas svensk lag vid äktenskapsskilnaden om svensk domstol är behörig, se ovan. Enligt svensk lag kan den andre maken få kompensation om skulden betalats med tillgångar som enligt lag är giftorättsgods, vilket innebär att vid andelsberäkningen så tar man hänsyn till att den andre makens skuld uppkommit genom brott, vilket innebär att skulden inte delas lika. Detta framgår av 11 kap. 4a§ ÄB, se https://lagen.nu/1987:230 Vid bodelningen tar svensk domstol upp alla tillgångar makarna har. Beroende på vilket land makarna gifte sig i, kan det finnas behörighet för domstolen i det landet att ta upp mål om äktenskapsskillnad. Vilket lands lag som tillämpas i själva processen avgörs av det landets lag. Om du vill ange de exakta förutsättningarna för din fråga, vilka medborarskap ni har och vart ni är bosatta, kan jag besvara din fråga mer precist. Hör gärna av dig igen!
Lina RadovicRådgivare