Förköpsrätt fastighet

Hej! Jag hyr en bostad (fristående villa) och kontraktet löper till 1/1-2011. Till kontraktet är kopplat en "köpklausul": senast den 1/1-2011, då jag hyrt bostaden i exakt 2 år, har jag förköpsrätt på bostaden. Av hyran så dras allt förutom räntan på ägarens huslån av från köpesumman vid ett eventuellt köp. Om nytt likadant kontrakt tecknas, måste det göras då det gamla går ut eller kan man teckna i förväg men ändå inte få förminskad hyrestid?

Lawline svarar

Hej Som svar på din andra fråga kan ni teckna ett nytt hyresavtal i förväg. Lämpligt är om det nya avtalet börjar gälla dagen efter det första avtalet löper ut. I ditt fall blir det 1/1 2011. Till din första fråga är det avgörande huruvida personen du hyr av äger både villan och fastigheten. Om det är så att personen inte äger både fastighet och villa så är "köpklausulen" giltig. Det blir däremot problematiskt om du hyr fastigheten i sig. Med fastighet avses här i vanligt ordalag tomten eller marken. Att döma av din fråga dras slutsatsen att personen du hyr av äger både tomten och villan vilket kommande del av svaret kommer att utgå från. En köpklausul är i dessa fall inte giltiga och du har därför ingen rätt att köpa fastigheten efter två år. Detta följer av NJA 1994 s. 69 (https://lagen.nu/dom/HDO/%d6153-91_1). Med detta som bakgrund måste jag meddela att du inte har någon rätt att köpa fastigheten i fråga. Med vänliga hälsningar
Mikael SödermanRådgivare