Arvsrätt

Hej. Min far dog 1985. Hans föräldrar (min farmor&farfar) ägde då en bostadsrätt och en sommarstuga. Min far har en syster. När farmor&farfar dog 1997 visade det sig att min faster ägde lägenheten och sommarstugan. Av en tillfällighet fick jag i våras veta att min faster fått lägenheten och stugan i gåva 2 månader efter att min far dog. Kan jag ställa krav på min faster att få hälften av värdet eller hade farmor&farfar rätt att ge bort "min halva del" (farsarv) till sin dotter? Mvh Kent Jansson

Lawline svarar

Arvsrätten baseras på den avlidnes förmögenhetsförhållande viss dess dödsdag. Enligt 1:1 Ärvdabalken kan endast den som lever ärva av en avliden. 2:1 Ärvdabalken anger dock att ett barn träder in i förälders ställe om denne är avliden. Om inget testamente finns ska varje barn ha lika stor del av kvarlåtenskapen vid dödstillfället. Det finns en regel som kan förhindra en ojämn fördelning genom att ett barn får egendom genom gåva under förälderns livstid. 6:1 Ärvdabalken stadgar att en avräkning ska göras genom att det barn som har fått någonting som gåva under förälderns livstid ska räkna av detta på sin laglott, såtillvida gåvan inte har getts med föreskriften om att det inte är förskott på arv. Hur det ligger till i ditt fall framgår ej av din fråga, vilket gör att två möjliga utfall är tänkbara; antingen har de gett gåvan utan förbehåll och då ska det avräknas laglotten vid förälderns frånfälle, eller så har gåvan getts med föreskrift om att det ej är förskott på arv och då får ni dela lika på kvarlåtenskapen så som den såg ut på dagen när föräldern avled.
Frida LarssonRådgivare