FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/07/2010

Hävning av kontrakt på grund av felaktig uppgift

Hej jag har sålt min båt till en dansk och erhållit 11 000:-sek (10%).Vi har upprättat ett danskt kontrakt "slutseddel handel med brugt båd mellem private (kontantsalg)" 14h efter påskrift vill han häva köpet med anledning till att båten är från -80 och inte -81 som det står i kontraktet. Måste jag betala tillbaka hela handpenningen? Dock kan nämnas att vi talade om att jag inte var riktigt säker på årtal innan påskrift.

Lawline svarar

Hej! Först av allt: oavsett om svensk eller dansk rätt tillämpas, kommer resultatet troligtvis att bli detsamma. Just den allmänna avtals- och köprätten ser i de flesta avseenden likadan ut. Att ni vid avtalsslutet talade om att årtalet inte var riktigt säkert, kan innebära att man vid avtalstolkning kommer fram till att det som står i kontraktet inte är en definitiv uppgift. "Avtalsinnehållet" är mer än vad som står i det faktiska pappret och om ni har haft diskussioner av det slag du hävdar, bör man nog läsa uppgiften i kontraktet som om båten är från "cirka 1981". Köprättsligt krävs för hävning av kontraktet att båten avvikit från vad ni avtalat. Troligtvis har ni alltså inte avtalat att båten skall vara från just 1981, varför det kan bli svårt för din motpart att häva avtalet. För att båten och handpenningen skall återgå (utgångspunkten är ju att handpengen finns till just för att undvika att ena parten inte följer avtalet) måste avtalet ogiltigförklaras. Under förutsättning att uppgifterna i din fråga stämmer, och att du kan bevisa dem, så har jag svårt att se att din motpart har en sådan grund. Undantaget skulle kunna vara om det var extra viktigt för din motpart att båten var från just 1981. Det framgår inte av frågan men eftersom han vill häva avtalet talar en hel del för att han var ute just efter en båt från 1981. Visste du om detta? Det är möjligt att avtalet på denna grund kan ogiltigförklaras men det har jag svårt att tänka mig, särskilt eftersom du innan avtalsslutet poängterat att årtalet inte var säkert. Avtalet gäller alltså med all sannolikhet och du behöver inte betala tillbaka handpenningen. Vänligen
Joel DahlquistRådgivare