FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/06/2010

Belastningsregistret - anställning inom vården

Om någon som har fått en villkorlig dom plus samhällstjänst i 3 mån, för misshandel söker jobb inom vården. Hur lätt eller svårt är det att få en anställning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag kan inte besvara hur lätt/svårt det är för personen i fråga att få anställning men jag kan besvara frågan hur villkorlig dom i kombination med samhällstjänst kan komma att påverka möjligheten att få anställning inom vården. Rikspolisstyrelsen för ett belastningsregister som registrerar uppgifter om den som genom till exempel dom har ålagts påföljd för brott. Möjligheten att få jobb inom vården försvåras genom att det finns en uppgift i belastningsregistret (förutsatt att uppgiften finns kvar, se nedan om gallring). En enskild har rätt att få registerutdrag som avser sig själv enligt 9 § lagen om belastningsregister. Vidare gäller enligt 10 § lagen om belastningsregister att om det behövs för att pröva en fråga om anställning eller uppdrag i verksamhet som avser vård har en enskild rätt att få ut uppgift om annan enskild. Ett begränsat utdrag enligt 9 § lagen om belastningsregister som endast omfattar vissa typer av brott (t.ex. misshandel) sker vid obligatorisk registerkontroll enligt bestämmelserna i lagen om registerkontroll av personal vid sådana hem för vård eller boende som tar emot barn. Om anställningen avser jobb på hem för vård eller boende av barn sker således en obligatorisk kontroll för anställning. Det är inte förbjudet att anställa någon som har uppgift registrerad dock måste kontroll enligt denna lag ske och en uppgift försvårar möjligheten att få anställning. I annat fall än enligt den obligatoriska registerkontrollen beror det på arbetsgivaren om kontroll skall ske i samband med anställning. Samhällstjänst kombineras med antingen villkorlig dom eller skyddstillsyn och utgör inte en självständig brottspåföljd. Efter tio år gallras uppgift om villkorlig dom vilket följer av 17 § 4 p lagen om belastningsregister. Lagen om belastningsregister hittar du här: https://lagen.nu/1998:620 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare