Straffsats för medhjälp till grovt bedrägeri

hej,hur ligger straffsatserna för medhjälp till grovt bedrägeri ? jag har blivit ombedd att söka i temat men finner ej svaret på internet

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga I brottsbalken (1962:700) stadgas de gärningar som är straffbelagda samt de olika straffsatserna för respektive brott, se https://lagen.nu/1962:700#K23. I 9 kap stadgas de olika bedrägeribrotten. I 9 kap 3 § framgår vad som är att anse som grovt bedrägeri till skillnad mot bedrägeri av normalgraden. Här framgår även att straffsatsen är fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vad gäller medverkan/medhjälp stadgas detta i 23 kap 4 §. Här framgår av första stycket att inte endast gärningsmannen utan även den som främjat gärningen med råd eller dåd kan bli ansvarig. Vidare framgår det av tredje stycket att varje medverkan ska bedömas efter det uppsåt eller oaktsamhet som ligger denne till last. Det blir således en bedömning utifrån varje gärning, men utgångspunkt är straffsatsen som gäller för grovt bedrägeri. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare