Gränsen för egenmäktigt förfarande

En bil står på tomgång i ett p-garage, ingen förare i. Gör jag mig skyldig till egenmäktigt förfarande om jag stänger av motorn på bilen?

Lawline svarar

Hej. Egenmäktigt förfarande regleras i 8:8 Brottsbalken och kan bli aktuellt i flera situationer. En av dessa situationer är då någon ”utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning”. Vad som är en olovlig besittningsrubbning framgår inte direkt av lagtexten. Det krävs inte att någon verkligen hindras från att gå in någonstans eller få tillgång till en sak. Enligt Straffrättskommittén krävs det bara att en handling ”medför avsevärd svårighet att disponera saken på samma sätt som tidigare”, för att egenmäktigt förfarande skall föreligga. Exempel på rättsfall där så varit fallet är NJA 1946 s.103, där en person dömdes för egenmäktigt förfarande för att ha stängt av strömmen till en annan persons garage. I NJA 1952 dömdes en person som satt sig och sovit i en annan persons bil. Att flytta en annans bil några meter har i ett rättsfall lett till en fällande dom för egenmäktigt förfarande, och vid ett annat tillfälle ett frikännande. Situationen du beskriver är helt klart ett gränsfall, men enligt mig kan det utgöra egenmäktigt förfarande att stänga av motorn. Personen som äger bilen kan ju då inte längre disponera den på samma sätt som när motorn var på. Det skall dock påpekas att ett agerande som i och för sig är olagligt kan vara tillåtet om det sker för att skydda ett viktigare intresse. Om det t.ex. är så att bilen står på under mycket lång tid och riskerar att ta skada, eller det finns risk för att avgaser produceras på ett sätt som är farligt för människor som går in i garaget, kan det vara försvarligt att stänga av den. Man anses då ha handlat i nöd, se 24:4 Brottsbalken. Brottsbalken finner du nedan: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare