Straff för stöld och häleri

Min kille stal en laptop och en högtalare till ett värde av 25.000kr ur en stuga under en festival. Han var berusad vid tillfället och hade inte för avsikt att stjäla datorn innan han gick in i stugan. Han skulle gå in och hälsa på och när han såg att stugan var tom så blev det bara så. När vi kom hem hade han jätte dåligt samvete men vågade inte kontakta ägaren och ville heller inte ha kvar datorn så han lade ut den på blocket. Polisen kom senare hem till oss och tittade på sakerna och upptäckte att de var stulna. Min kille erkände direkt vad han hade gjort. Denna dumma fyllegrej blir ju nu både stöld och häleri. Leder detta till rättegång och vad kan straffet bli??

Lawline svarar

Hej! Straffskalan för stöld ligger på fängelse i upp till 2 år enligt 8 kap 1§ Brottsbalken. Möjligtvis kan det i detta fall handla om egenmäktigt förfarande, om man anser att det är som du säger att han inte hade någon avsikt att behålla sakerna. Men här försvåras det av det faktum att han sedan lagt ut varorna till försäljning, det tyder mer på stöld än det förra. Egenmäktigt förfarande regleras i 8 kap 8§ Brottsbalken och kan ge böter eller fängelse i upp till 6 månader. När han lagt ut sakerna till försäljning är villkoren för häleri i 9 kap 6§ Brottsbalken uppfyllda och straffskalan för häleri är fängelse i upp till 2 år. När det gäller mer exakt vad din pojkvän kan drabbas av för påföljd för detta så kan jag tyvärr inte säga någonting exakt. Det är många faktorer som spelar in, framförallt ålder. Är han under 18 år så är det extremt ovanligt att man döms till fängelse, det krävs enligt lagen "synnerliga skäl". Det finns även annat som kan påverka straffmätningen, man tar alltid hänsyn till den åtalades personliga omständigheter vilka utan att veta någonting om jag inte kan uttala mig om vad som kan tänkas påverka här. Vill du läsa om förmildrande och försvårande omständigheter så hittar du dem i Brottsbalkens 29 kap. Det enda jag kan säga med hyfsad säkerhet här är att det faktum att han var berusad vid tillfället för tillgreppet av datorn och högtalarna inte kommer att anses som en förmildrande åtgärd. Man tar inte hänsyn till frivillig berusning och den inverkan det kan ha på omdömet vid brott. Så tyvärr kan jag inte vara till någon större hjälp i att avgöra vad straffet kommer att bli, då som jag tidigare sagt, detta beror på vad man anser vara en lämplig påföljd när hänsyn tagits till alla omständigheter i just det här fallet. Vill du läsa mer själv om brottsbeteckningarna och straffmätning så hittar du brottsbalken här: https://lagen.nu/1962:700
Karin HellanderRådgivare