FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/06/2010

Dagsböters storlek

Efter en blöt kväll på stan blev jag anmäld för att krossat en ruta i en fastighet som jag bor i när jag skulle in. Är ostraffad sedan tidigare. Har nu fått 100 dagsböter á 370kr. Är det rimligt.

Lawline svarar

Tack för din fråga! Då dagsböter döms ut har domstolen/åklagaren vissa ramar att hålla sig inom både vad gäller antalet dagsböter samt dess storlek. Vad gäller det första anges i 25 kapitlet 2§ BrB( se här: https://lagen.nu/1962:700#A3 )att antalet kan variera från 30 stycken upp till max 150 stycken. I samma paragraf anges vidare att beloppet kan fastställas från och med 50 kronor till och med 1000 kronor. Vilket belopp som utdöms beror på vad domstolen/åklagaren finner skäligt i förhållande till den tilltalades inkomst, förmögenhet och ekonomiska förhållanden i övrigt. Grundprincipen för dagsböter är att de skall kännas lika för alla, dvs huruvida det belopp som dömts ut i Ditt fall är rimligt eller inte är högst beroende av Dina individuella omständigheter såsom exempelvis din ekonomi.
Louise Albertson - WittingRådgivare