Annullering av äktenskap

Jag undrar om det går att annullera ett äktenskap med en man med falska grunder? Han har skrivit på falskt faderskapstest och falskt namn på vigselintyget? Han har ensam vårdnad om mitt barn idag?! Vi är skilda sen år 2004 i Södertälje Tingsrätt. Har idag ingen advokat hjälper mig och ingen som hjälper mig att få vårdnaden tillbaka och har inget utökat umgänge. Nu jag efterlyser en advokat som kan ta itu med Solna Tingsrätt och hjälpa mig, tack!

Lawline svarar

I sverige kan man inte annullera äktenskap, utan det är endast äktenskapsskillnad som finns att tillgå. Om din före detta man skrivit på handlingar med falskt namn kan han ha gjort sig skyldig till ett brott enligt brottsbalken. Om du vill komma till rätta med detta rekomenderar jag dig att vända dig till polisen och göra en anmälan. Om det visar sig att han gjort sig skyldig till brott kan det vara en fördel för dig i en framtida vårdnadstvist. När det kommer till din fråga om juridisk hjälp i en eventuell vårdnads/umgängestvist kan du söka på t.ex. eniro.se efter en lämplig advokat. Alternativt kan du kontakta tingsrätten i Solna och förklara ditt problem. Jag rekomenderar dig även att om du har en hemförsäkring, kontakta ditt försäkringsbolag för att diskutera vad du har för rättsskydd med möjlighet till ekonomisk ersättning för en advokat i en eventuell tvist.
Lina RadovicRådgivare