Myndighetskrav för att närvara på föreningsstämma?

Hej. Jag undrar om det i en ekonomisk förening är tillåtet att ha omyndiga under 18 närvarande/deltagande i en föreningsstämma då jag inte kan hitta något som motsäger detta men har fått sådana uppgifter. Tack.

Lawline svarar

Hej, Regelverket för hur en ekonomiskförening sköts och styrs är delat emellan flera normkällor. Främst gäller lag (1987:667) om Ekonomiska föreningar, vilken är en speciallag som reglerar föreningarnas struktur, ekonomi, medllemmar och förhållande till utomstående. Vid sidan av dessa tillämpliga lagregler har medlemmarna att iaktta innehållet I föreningens stadgar, vilka är en förutsättning för en förenings existens. Dessa är utan undantag bindande för alla föreningsmedlemmar. Då varken lagen eller stadgarna reglerar en uppkommen situation anses intern praxis accepteras som en normkälla. Slutligen gäller majoritets- och likhetsprincipen. Det vill säga majoritetens röst avgör en oreglerad fråga, samt att föreningen ej utan stadgestöd kan utsätta enskilda medlemmar för olika behandling. Nu till problemet, enligt lag (1987:667) om Ekonomiska föreningar är det medlemmarna som på stämman skall ta de viktiga besluten och det krävs naturligtvis att du är medlem för att ha rätt att tillträda. Enligt lagen skall dock inte din ålder ha någon inverkan, se https://lagen.nu/1987:667#K7P1S1 Då jag inte har tillgång till föreningsstadgarna, eller föreningens praxis (där frågan kan regleras) kan jag ej gå vidare I mitt svar. En föreskrift om krav på myndighet för att närvara på stämman kan dock kanske vara ett brott mot den grundläggande likhetsprincipen. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare