FrågaARKIVÖvrigt22/08/2006

Sakrättsmoment vid gåva av del av bostadsrätt

Hej, Jag bor i en bostadsrätt där jag är ägare till 5% och min mamma till 95 %. Nu vill hon skänka ytterligare 20 % av bostadsrätten till mig som en gåva. Min frågeställning är hur detta skall ske rent praktiskt för att det skall gå rätt till. Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Sakrättsmomentet vid gåva av bostadsrätt bör i analogi med 3§ 3 st gåvolagen (se http://www.lagen.nu/1936:83 ) vara denuntiation. Detsamma torde även gälla vid gåva av del av bostadsrätt. Detta betyder att gåvan blir giltig mot tredje man, som t ex bostadsrättsföreningen eller givarens borgenärer, i och med att bostadsrättsföreningen meddelas om överlåtelsen. Mvh Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare