Köp av fastighet under marknadsvärde

Hej, Finns det ngt som gör att man inte kan/bör köpa en fastighet till ett pris som understiger marknadsvärdet (obs: ej tax.värdet)? MVH

Lawline svarar

När man överlåter en fastighet använder man sig av helhetsprincipen för att avgöra om det är en gåva eller ett köp. Om köpeskillingen motsvara eller överstiger taxeringsvärdet är det fråga om ett köp, och jag tolkar din fråga som att det i detta fall kommer vara fråga om ett köp som är över taxeringsvärdet men under marknadsvärdet. Om det är fråga om ett köp eller en gåva påverkar säljarens/gåvogivarens beskattning. Priset som du betalar för fastigheten kommer påverka den vinst du gör när du säljer fastigheten. Om du köper en fastighet för mindre än marknadsvärdet kommer du självklart att tjäna mer på affären. Den enda konsekvensen av detta är att det blir ett större belopp som kommer bli aktuellt för vinstbeskattning den dag du säljer fastigheten (om du inte vid det tillfället köper en ny fastighet och gör uppskov på vinsten).
Frida LarssonRådgivare