FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/05/2010

Vem har rätt till hunden vid bodelning?

Hon köpte hunden, står som registrerad ägare.Han har stått för stora delar av alla löpande kostnader,som mat veterinär och försäkring.Har hon ensam rätt till hunden.Kan han kräva att få träffa hunden.

Lawline svarar

Hej! En hund är rättsligt sett att se som en sak. Det gäller alltså samma regler som för exempelvis en bil. Nu står det inte om ni är gifta eller sambo, men i slutändan spelar det inte någon större roll. Mitt exempel kommer dock utgå från ett samboskap. När sambos separerar och väljer att göra en bodelning så ska i denna bara ingå sådant som är köpt gemensamt och för gemensamt bruk. 3§ Sambolagen. Så om den ena parten har köpt en bil och står som ensam ägare på denna så ingår den inte i bodelning. Samma gäller med en hund. Om hon står som registrerad ägare och köpte hunden så är det hennes hund. Att han stått för de löpande kostnaderna kommer tyvärr inte spela någon större roll här. Lagen reglerar ingenting om möjligheterna att kräva besöksrätt med hunden, så någon sådan laglig rättighet finns inte. I slutändan är det den som äger hunden som bestämmer över den. Är ni gifta så kan värdet av hunden ingå i bodelningen, möjligtvis. Men även där ser man att så långt som möjligt ska den som faktiskt äger egendom bli tilldelad denna, men att värdet då räknas in i dennes lott. Även i detta scenario kan den andra parten inte kräva att få träffa hunden sedan. Vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare