Återföring av uppskovsbelopp

Hej, Jag sålde en lägenhet med 1999 och fick betala skatt på vinsten i årets deklaration. Jag har för mig att skatten på kapitalvinster för fastigheter låg på 15% på den tiden, men det såg ut som att jag betalade 22% nu. Är det rätt?

Lawline svarar

Hej, Då du sålde fastigheten 1999 men tar upp den till beskattning först nu antar jag att du begärde uppskov med kapitalvinstbeskattning. När beloppet återförs för beskattning gäller den nuvarande skattesatsen för kapitalvinster och inte den som gällde vid försäljningen. För årets deklaration uppgår skatten till 30 %, men då kapitalvinst på bostäder enbart ska tas upp till 22/30 blir den "verkliga" skatten 22 %. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare