FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/05/2010

Handpenningsavtal

Vi har skrivit ett kontrakt på ett köp av en restaurang, vi har lämnat en handpenning men inte slutbetalat. Nu fick vi inga lån på bank. Vad gör man?

Lawline svarar

Hej! Då det handlar om ett så pass stort köp som en restaurang som det gör antar jag att ni skrivit ett handpenningsavtal innan ni lämnat den. En handpenning är en säkerhet som säljaren ofta kräver för att få någon slags säkerhet om köpet av någon anledning inte blir av. Huvudmodellen i ett handpenningsavtal är att säljaren lovar att inte sälja till någon annan under en viss tid, medan köparen bestämmer sig. Skulle köpet nu inte gå igenom är handpenningen förverkad, beroende på vad som står i avtalet. Hur som helst har säljaren rätt att använda handpenningen till att täcka kostnader och förluster som säljaren får genom att köpet inte går igenom. Det kan vara sådana kostnader som mäklare, annonseringskostnader eller förlust för att säljaren nekat en annan köpare som gav ett högre bud under betänketiden. Skulle det efter detta finnas kvar pengar så beror det på vad som står i avtalet om den summan går tillbaka till dig som köpare eller inte. Skulle det vara så att det inte finns något skriftligt avtal så är ändå principen om handpenning så väl utbredd att samma regler kommer gälla. Säljaren har alltså fortfarande rätt att täcka sina kostnader med den. I Sverige råder avtalsfrihet och sådana avtal är vanliga och rättspraxis erkänner dem. Tyvärr kan jag inte ge dig ett bättre svar än att om ni inte lyckas lösa finansieringen, vilket kan bli svårt om ni inte får lån så kommer handpenningen ni betalat troligen gå helt förlorad. Hoppas allting ordnar sig. Med vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare