Grannen sågat ner träd

Hej! Vill bara ställa en fråga och kanske få nåt tips hur jag ska gå till väga. En granne har på min tomt sågat ned ett nästan 100-årigt lövträd? På min tomt. Dessutom fraktat bort trädet, för att användas som ved. Får man verkligen göra så? Hur gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det som din granne har gjort sig skyldig till är olika brott. Brottbestämmelser regleras i brottsbalken (Brb), se https://lagen.nu/1962:700. Till en början kan hemfridsbrott enligt 4 kap 6 § Brb bli aktuellt då din granne olovligen har vistats på din tomt. Enligt kommentarer till brottsbalken framkommer det att även gård eller trädgård som hör till bostaden omfattas av straffbestämmelsen. Utöver hemfridsbrott har även din granne gjort sig fler straffbestämmelser, här får en diskussion föras huruvida stöld eller egenmäktigt förfarande kan vara tillämpligt. Stöld regleras i 8 kap 1 § Brb. För att stöld ska vara aktuellt måste en rad omständigheter i straffbestämmelsen vara uppfyllda, det måste vara ett olovligt tagande, det måste tillhöra någon annan, det måste finnas uppsåt att tillägna sig egendomen och det måste innebära skada för den drabbade. I ditt fall är det främst kravet på skada som kan ifrågasättas. Enligt bestämmelsen måste det för stöldansvar innebära skada och då menas ekonomisk skada, något affektionsvärde ersätts inte. Den som tillgreppet sker ifrån måste alltså bli fattigare. Det är inte tillräckligt om tillgreppet medför en skada i form av en utgift. Att ved har ett förmögenhetsvärde torde vara klart, frågan är däremot om förlusten av trädet medför eller innebär en skada för dig? Skulle kravet på ekonomisk skada ej vara uppfyllt i stöldbestämmelsen skulle istället egenmäktigt förfarande kunna vara aktuellt. Egenmäktigt förfarande regleras i 8 kap 8 § Brb. Här ställs endast krav på att någon olovligen tar något eller olovligen tar och brukar något. Jag skulle rekommendera dig att kontakta polisen och göra en polisanmälan. I samband med anmälan framställer du även ditt skadeståndsanspråk. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare