Mäklarens ansvar

Vid köp av bostadsrätt angavs i prospektet att lägenheten hade byggrätt till balkonger. Så var inte fallet. Säljaren eller mäklarens fel? Hur ska vi tänka? Skadestånd?

Lawline svarar

Hej! Mäklarens ansvar regleras i fastighetsmäklarlagen, se https://lagen.nu/1995:400. Fastighetsmäklaren skall utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren skall därvid tillvarata både säljarens och köparens intresse, se 12 §. Enligt 16 § skall mäklaren i den mån god fastighetsmäklarsed kräver det, ge köpare och säljare de råd och upplysningar som dessa kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen. Mäklaren skall vidare verka för att säljaren före överlåtelsen lämnar de uppgifter om fastigheten som kan antas vara av betydelse för köparen, liksom att köparen före förvärvet undersöker eller låter undersöka fastigheten. En fastighetsmäklaren som uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter skall ersätta den skada som till följd av mäklarens agerande/underlåtenhet drabbar köparen eller säljaren i enlighet med 20 §. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare