FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/04/2010

Surrogat

Hej! angående bodelning: Jag äger vår bostad, en bostadsrätt som jag köpt för pengar som jag ärvt av min faster. Pengarna skulle utgöra enskild egendom. Köpte bostadsrätten tre månader efter jag hade flyttat ihop med min man. Betraktas detta som enskild egendom eller giftorättsgods som ska ingå i bodelningen? Skulle det se annorlunda ut om vi var sambos? MVH

Lawline svarar

Hej! Regler om bodelning vid äktenskap finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Regler om bodelning vid samboförhållanden finns i sambolagen. För att svara på din fråga väljer jag att först gå igenom ÄktB:s regler om bodelning vid äktenskapsskillnad. Avslutningsvis redogörs för reglerna i sambolagen om bodelning av samboegendom vid separation. Äktenskapsbalken Gränsdragningen mellan egendom som utgör giftorättsgods och egendom som utgör enskild egendom är avgörande för tillämpningen av bodelningsreglerna i ÄktB. Endast makarnas giftorättsgods ska ingå i bodelning, 10 kap. 1 § ÄktB. Följaktligen ska egendom som utgör enskild egendom hållas utanför bodelningen. ÄktB utgår från att makarnas egendom är giftorättsgods, se 7 kap. 1 § ÄktB. I 7 kap. 2 § ÄktB anges i vilka situationer makarnas egendom är enskild. Egendom kan bli enskild på i princip två olika sätt (7 kap. 2 § 1-5 pp. ÄktB): # Genom äktenskapsförord mellan makarna (2 § 1 p.) # Genom villkor av någon annan än någon av makarna i gåva, testamente eller i förmånstagarförordnande vid livförsäkring m.m. (2 § 2-5 pp.) Av din fråga framgår att du har ärvt pengar av din faster. Pengarna är enskild egendom förutsatt att din faster i ett testamente har förordnat att pengarna ska utgöra din enskilda egendom (7 kap. 2 § 4 p. ÄktB). Jag utgår från att dessa förutsättningar är för handen. Fråga är om den bostadsrätt som är förvärvad genom arvspengarna utgör enskild egendom. Egendom som har trätt i stället för enskild egendom brukar kallas surrogat. Surrogat utgör, enligt 7 kap. 2 § 6 p. ÄktB, enskild egendom. Denna regel är en så kallad presumtionsregel, vilket innebär att den tillämpas endast om inget annat framgår av det upprättade testamentet. Om din faster i sitt testamente har föreskrivit att surrogat inte ska utgöra enskild egendom är bostadsrätten giftorättsgods, med den rättsverkan att den ska ingå i bodelningen. Avgörande för frågan huruvida bostadsrätten utgör enskild egendom är alltså vad som föreskrivs i testamentet. Sambolagen Sambobegreppet innebär att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, 1 § 1 st sambolagen. Är dessa förutsättningar uppfyllda rör det sig om ett samboförhållande och följaktligen ska sambolagen tillämpas. Bodelning enligt sambolagen sker då ett samboförhållande upphör av annan anledning än att samborna ingår äktenskap med varandra, exempelvis då samborna separerar (8 § 1 st och 2 § 1 st 2 p. sambolagen). Bodelning genomförs dock endast om någon av makarna begär det, 8 § 1 st sambolagen. I bodelning enligt sambolagen ska sambornas samboegendom ingå, 8 § 1 st sambolagen. Det krävs att två förutsättningar är uppfyllda för att egendom ska utgöra samboegendom, 3 § sambolagen. Egendomen måste för det första vara sambornas gemensamma bostad eller bohag. För det andra måste egendomen vara förvärvad för gemensamt bruk. Av din fråga framgår att bostadsrätten utgör er gemensamma bostad, se 5 § 1 st 3 p. sambolagen. Om bostadsrätten är förvärvad för gemensam användning utgör den följaktligen samboegendom enligt huvudregeln i 3 § sambolagen. I samboegendomen ingår dock inte egendom som en sambo har ärvt och som gjorts till sambons enskilda egendom genom villkor i testamente, 4 § 3 p. sambolagen. Även surrogat för sådan egendom undantas från samboegendom, förutsatt att inte annat framgår av testamentet (4 § 4 p. sambolagen). Sammanfattningsvis är vad som föreskrivits i din fasters testamente avgörande för huruvida bostadsrätten är din enskilda egendom eller ej. Om inget annat framgår av testamentet utgör bostadsrätten enskild egendom enligt 7 kap. 2 § 6 p. ÄktB. Om ni hade haft ett samboförhållande skulle sambolagen vara tillämplig. Endast samboegendom ingår i bodelning enligt sambolagen. Avgörande för huruvida bostadsrätten utgör samboegendom är vad som föreskrivs i din fasters testamente. Om inget annat framgår av testamentet är bostadsrätten enskild egendom enligt 4 § 4 p. sambolagen. Om bostadsrätten inte har förvärvats för gemensam användning är den ej samboegendom enligt 3 § sambolagen, med den rättsverkan att den inte ska ingå i bodelningen. ÄktB hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Sambolagen hittar du här: https://lagen.nu/2003:376 Vänligen,
Jens LidénRådgivare