FrågaARKIVÖvrigt12/08/2006

Överklagandetid ang. lönegarantibeslut

GODKÄNN EJ, MEJLAT TILL FRÅGEBESVARAREN / OSCAR Hej ! Har sökt efter en bortre gräns vad gäller överklagan av beslut i lönegarantimål. Jag blev utan min lönegaranti vid bolagets konkurs med hänvisning till att jag ägde 25% av bolaget. Jag undrar om det är möjligt att efter 10 år besvära sig över beslutet, då det ganska nyligen blivit klarlagt att jag ej ägde andelar i bolaget.

Lawline svarar

Enligt 29§ i Lagen om statlig lönegaranti har en arbetstagare endast tre veckor på sig att överklaga ett avslående. Att det nyligen, ca. 10 år efter det ursprungliga beslutet blivit klart att det var felaktigt är endast att beklaga. Genom att överklaga beslutet direkt för tio år sedan hade ärendet fortsatt att löpa, men då överklagandetiden är överskriden finns det dessvärre ingenting att göra åt saken. Mvh
Rådgivare