FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/04/2010

Avräkning av skuld

Innan vårt giftemål köpte min man ensam ett hus och sålde det sedan med vinst när vi var gifta. Han har flyttat med skatten till vårt gemensamma hus. När vi nu ska skiljas, och han köper ut mig från huset. Är den gamla vinstskatten enbart hans, eller är den också min vid bodelning och skilsmässa?

Lawline svarar

Hej! Vid en bodelning beräknas varje makes andel i boet, 10 kap 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Innan uppdelningen sker skall alla skulder varje make har dras av från dennes giftorättsgods, 10 kap 2 § ÄktB. Sedan läggs giftorättsgodset samman och delas lika mellan makarna, 10 kap 3 § ÄktB. Vinstskatten är en skuld och skall alltså räknas av från din mans giftorättsgods innan allt läggs samman och sedan delas lika mellan er. Äktenskapsbalken finns här: https://lagen.nu/1987:230
Carina PerssonRådgivare