FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/04/2010

Skillnaden mellan ett köpe- och ett tjänsteavtal

Hejsan. Jag undrar vad det egentligen är för skillnad på köp - och tjänsteavtal? Finns det några svårdragna gränser mellan dom?

Lawline svarar

Hej, Skillnaden mellan ett köpeavtal och ett tjänsteavtal är precis som det låter att köpeavtalet gäller köp av egendom av olika slag, både fast och lös egendom, medan tjänsteavtal gäller olika sorters tjänster och arbeten. Exempelvis så är det ett köpeavtal när jag köper ett hus, medan det rör sig om ett tjänsteavtal om man betalar någon för att renovera sitt hus. Det finns givetvis en gråzon och det gäller då främst så kallade blandade avtal dvs. avtal som både innehåller köp av egendom och köp av tjänst till exempel ett avtal om leverans och installation av en värmepanna. Man får då se till vilken del som utgör den dominerande delen av avtalet. När man tittar på om det rör sig om en tjänst ser man bland annat till om utförandet av tjänsten kräver särskild kunskap eller utrustning och man ser även till värdet av varan respektive tjänsten. I exemplet ovan med värmepannan ansåg domstolen att avtalet skulle klassas som ett köp. I köplagens 2 §, https://lagen.nu/1990:931#P2S1, anses en beställning av tillverkning av en vara som ett köp så länge inte beställaren (kunden) tillhandahåller en väsentlig del av materialet. Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare