FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/04/2010

Oskäligt avtalsvillkor?

hej ringde en tele säljare och hade ett erbjudande att lägga upp företaget på en massa olika sökmotorer för endast 99kr i tre månader efter det skulle det vara dyrare vi tackade ja till dom prov månaderna och försökte sen kontakta företaget somsålde tjänsten för att säga att vi inte var intresserade 3 mån senare 22000 kr senare hänvisar dom till att när vi betalade 99kr så godtog vi vilkoren och för att säga upp det måste vi lämna in skriftligt uppsägning får man göra så här??????

Lawline svarar

Jag tolkar din fråga som att ni inte diskuterade villkoren som innehöll bestämmelser om den fortsatta användningen av tjänsten. Villkoren som företaget hänvisar till verkar ha formen av standardvillkor. För att ett standardavtal ska göras gällande som en del av avtalet måste det inkorporeras i avtalet. Det kan ske genom att standardavtalet * Ingår i eller bifogas övrig dokumentation * Hänvisas genom en referensklausul * Har använts av samma parter i tidigare avtal Utgångspunkten är att parterna ska inkludera standardavtalstexten i sitt avtal eftersom de därigenom uttryckligen har accepterat dem och haft möjlighet att ta del av dem. Om det är ett vanligt standardavtal, som man typiskt sett kan vänta sig, behöver man bara referera till det. Om det är ovanligt räcker det oftast inte med en enkel referens, utan det krävs att hela avtalet bifogas eller t.o.m. ett särskilt uttryckligt meddelande av motparten att standardavtalet accepteras. Om det i standardavtalet förekommer särskilt betungande eller överraskande villkor ska dessa framhållas särskilt för att bli en del av avtalet. Sådana klausuler utgörs av ensidigt upprättade standardavtal som försätter motparten i väsentligt sämre position än vad denne skulle ha haft enligt dispositiv rätt. Den vanligaste formen av sådana klausuler är friskrivningsklausuler. En sådan klausul måste bringas till motpartens kännedom innan avtalsslutet för att bli en del av det enskilda avtalet. I detta fall skulle jag anse att det är svårt att få detta till ett särskilt betungande villkor, att ha ett formkrav på uppsägning medför inte något större besvär för köparen. Frågan är om det är oväntat. Detta kan det vara om det var undangömt på ett ställe i avtalet där man inte väntade sig att det skulle vara eller skrivet med mycket liten stil. Kravet är att det med svårighet gick att ta del av. Några sådana uppgifter har ni inte uppgett, varför det kan vara svårt att få igenom detta. Om avtalsvillkoren är oskäliga med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalats tillkomst eller av omständigheterna i övrigt kan de jämkas eller lämnas utan avseende enligt 36§ Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrätten område. Om ert företag är i en underlägsen ställning i avtalsförhållandet kan det tala för en jämkning, det beror bl.a. på företagens storlek. Frågan uppkommer dock igen om detta är ett oskäligt avtalsvillkor, något som ur min synvinkel verkar tveksamt.
Frida LarssonRådgivare