FrågaÖVRIGTÖvrigt27/04/2010

God man till sommarstuga

Hur skaffar man en godman till en sommarstuga som ägs av tre olika parter?

Lawline svarar

Samäganderättslagen är tillämplig på en situation när flera personer äger en fastighet tillsammans. Se https://lagen.nu/1904:48_s.1 Av 2§ följer att för förfogande över den samägda fastigheten i dess helhet, eller för vidtagande av åtgärd i fastighetens förvaltning erfordras samtliga delägares samtycke. Om delägarna ej kan enas rörande fastighetens förvaltning eller nyttjande, kan en delägare ansöka om en god man. Enligt 3§ skall denna ansökan inlämnas till tingsrätten och rätten kan då förordna, att godset under viss tid skall omhänderhavas av god man, som av rätten utses. Till god man kan delägare förordnas.
Lina RadovicRådgivare