FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/07/2006

När kan man senast kräva bodelning - samboförhållande

Min hustru bodde för 25-21 år sedan med en man i hans hus. De hade barn tillsammans. Inget samboavtal. De skildes. Delad vårdnad. Hon fick inget från boet utom egna saker. 1200 kr i mån till 18-årsdagen det är allt han bidragit med. Skulle hon haft halva huset? I så fall kan man ta upp saken nu?

Lawline svarar

Hej! När ett samboförhållande upphör skall en begäran om bodelning framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Efter att 25 år gått finns då ingen möjlighet att få ut något för huset. Det är vidare osäkert om huset alls skulle ha ingått i en bodelning eftersom det inte säkert tillhör samboegendomen. För att huset skall tillhöra samboegendomen skall det ha anskaffats för gemensamt bruk. Lycka till!
Fredrik JorstadiusRådgivare