FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/08/2006

Bindande gåvoutfästelse?

Hej Min dotter har blivit lovat ett gammalt skåp efter sina fatföräldrar i egenskap som yngsta flickan i familjen. Alla i familjen hört denna önskan och är överens om detta. Frågan är om skåpet och värdet på skåpet skall tas upp när vi delar upp alla möbler och andra värdesaker. Eller är det bara hennes egendom?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att ett löfte om en framtida gåva inte är bindande. Din dotter har inte fått skåpet i besittning och gåvan är alltså inte fullbordad. En utfästelse om en gåva är endast bindande om det finns en skriftlig utfästelse som gåvotagaren har fått eller om det annars har kommit allmänheten till känna att gåvan ska ges, se gåvolagen http://lagen.nu/1936:83 . En muntlig gåvoutfästelse kan alltså vara bindande men det krävs då att givaren har offentliggjort sina avsikter för medlemmarna i en sammanslutning av inte alltför begränsad omfattning. Dock torde er familj nog vara en alltför begränsad sammanslutning. Skåpet lär inte vara att se som en bindande gåva och din dotter äger den således inte. Förutsatt att det inte finns något testamente får ni ta upp den bland den övriga egendomen. Men om ni alla är överens så är det ju inget problem att hon får skåpet. Mvh,
Anna BergmanRådgivare