Anställd lämnar ej tillbaka arbetsgivarens egendom efter avslutad tjänst

En anställd blev uppsagd från företaget för ca 2 månader sedan. Han har fått kompensation enligt avtalet. Vid uppsägning hade den anställde några värde saker som datorer, telefoner etc. som tillhör företaget. Den anställde hade skrivit på avtal om användning av företagets egendom. Företaget har försökt att kontakta personen för att få tillbaka sina saker utan att lyckas. Den förre detta anställda är inte anträffbar, svara inte på telefon eller mail. Vad kan jag göra for att få tillbaka företagets egendom? Den viktigaste är den information som finns på datorerna.

Lawline svarar

Det torde kunna vara fråga om förskingring av företagets egendom i enighet med brottsbalken 10 kap 1 §. Rekvisiten som uppräknas i paragrafen är att någon på grund av avtal eller tjänst fått egendom i besittning med skyldighet att redovisa denna sedan tillägnat sig egendomen eller åsidosätter sina skyldigheter. Handlingen skall vidare innebära vinning för honom och skada för den berättigade. Undantäkt är det mildare formen av förskingring som kan komma ifråga om värdet på egendomen är lågt eller det finns förmildrande omständigheter (10 kap 2 §). Det som du kan göra är således att polisanmäla den före detta anställde om han fortsättningsvis vägrar att lämna ifrån sig egendomen. Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700
Ivar NäslundRådgivare