FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/04/2010

Värdet på gemensamt aktiebolag minskar pga. makes agerande

Hej! Jag och min fd make äger 50% var av ett aktiebolag. skilsmässan gick igenom nov 08.bolaget har i 10 års tid gett höga vinster,min fd make har sedan nov 09 öppnat ett eget aktiebolag med samma verksamhet som vårat gemensamma bolag.Min före detta man lägger nu alla "nya" kunder i sitt nya bolag men de kunderna använder våra verktyg, vår personal han har tom samma telefonnummer till sitt nya bolag som till vårt gamla, hur ska jag hantera detta? detta medför ju att vinsterna sänks i vårat gemensamma bolag,bodelning är ej klar vilket datum är det som gäller vid bodelning? det finns en värdering gjord på bolaget febr 09 + ett ytterligare bokslut juni 08 med 800.000 i vinst men därefter (nov 09)har han börjat flytta över verksamheten till sitt nya bolag. vad gäller????? MVH Helene

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. När din f.d. make använder ert aktiebolags tillgångar på detta sätt är det ett agerande i strid mot aktiebolagslagens regelverk. Ett aktiebolag är en egen juridisk person och i syfte att skydda bolagets borgenärer, men också bolagets aktieägare, finns en mängd regler i aktiebolagslagen. Som exempel kan nämnas att när din f.d. make använder bolagets personal och verktyg för egen vinning skull utgör det en ”dold värdeöverföring” eftersom det inte är affärsmässigt betingat för ert bolag. Då ni inte är överens om dessa ”dolda värdeöverföringar” och de sannolikt inte beslutats i behörig ordning kan din f.d. make bli återbäringsskyldig gentemot bolaget. Även skadeståndsansvar kan aktualiseras på grund av att din man av allt att döma har överträtt regler i aktiebolagslagen till skada för dig. Eftersom en bodelning är ett avtal mellan er finns det en stor frihet för er att själva komma överens om dess utformning. Om ni inte kan enas gäller emellertid de regler som framgår av äktenskapsbalken och enligt denna skall den egendom som ni ägde vid tidpunkten för äktenskapsskillnad ingå i bodelningen. Själva bodelningen sker många gånger långt senare och av praxis framgår att värderingstidpunkten ofta ligger nära själva bodelningen i tiden. En make som vill gardera sig mot en värdeminskning kan därför begära att bodelning skall göras genast. Vidare har vardera make en redovisningsplikt vilket innebär att en oaktsam eller uppsåtligt dålig förvaltning av en makes tillgångar kan leda till ersättningskrav från den andre maken. Med tanke på att din f.d. man uppenbarliggen agerar på ett för dig ofördelaktigt sätt är min bedömning att du bör söka juridisk hjälp. Att på ett så tidigt stadium som möjligt stämma i bäcken är att föredra framför att låta din f.d. man agera fritt och hoppas på upprättelse i efterhand. Lycka till,
Elias HimselRådgivare