FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/04/2010

Inkorporering av avtalsvillkor

Hej, I köpvillkoret som mina kunder godkänner vid beställning har jag angett texten "Genom godkännandet av köpvillkoren medger kunden även att denne har läst igenom våra artiklar Vanliga frågor och Prislista. Kunden är även införstådd med hur våran tjänst fungerar, samt införstådd med vilka priser och avgifter som gäller för beställda tjänster. Artikelnamnen i köpvillkoret är interna länkar som leder till artiklarna på hemsidan. Är det tillräckligt att länka till artiklarna på hemsidan eller måste informationen stå i köpvillkoret?

Lawline svarar

Hej, Din fråga aktualiserar det som inom juridiken kallas inkorporering av avtalsvillkor i köpeavtal/standardavtal. Svaret på frågan är delvis beroende på ifall dina kunder är konsumenter eller andra näringsidkare. Om jag börjar med vad som gäller så är den allmänna regeln att man ska göra det så tydligt för kunden som möjligt och göra villkoren så lättillgängliga för denna som möjligt. Helst ska man därför bifoga och hänvisa vilket Högsta domstolen uttrycker i Nja 1975 s.545. dock ska det räcka med enbart hänvisning under förutsättning att villkoren är lättillgängliga för motparten. Skulle villkoren vara betungande eller oväntade för motparten krävs enligt Nja 1979 s.401 att de klargörs. Men som sagt hänvisning till lättillgängliga villkor räcker och en länk (vid internetbeställning) får anses uppfylla detta krav och jag tycker även det känns konventionellt vedertaget vid den mesta typen av internethandel. Betydelsen om dina kunder är konsumenter eller näringsidkare spelar i ditt fall roll på vilka krav det ställs för lättillgängligheten. En näringsidkare anses ha större kunskaper och möjligheter att ta reda på villkoren än vad än konsument har. Men direkthänvisning på ett kontrakt torde ändå vara fullt tillräckligt även gentemot konsumenter. I svaret bortser jag från frågan om villkorens skälighet och ifall de skulle kunna ogiltigförklaras för att de är oskäliga, vilseledande eller betungande. Man skulle här kunna ifrågasätta ifall artiklarna med vanliga frågor skall vara ”ett krav” att läsa. Detta eftersom villkor normalt inte stadgas i sådana artiklar samt att eftersom dessa ändras under tiden blir det svårt att hålla koll på vad kunden kände till vid köpetillfället och vad som tillkommit efter. Lämpligare vore det då att ha allmänna villkor att kunden godtar förändring av dessa. Som sagt hör klargörandet av villkoren ihop med vilken karaktär villkoren har. Villkoren som ställs skall vara lättillgängliga och det gäller t ex med hänsyn till vilken rubrik de ligger under. Man skall med andra ord med hänsyn till rubrikerna kunna förvänta sig vilken typ av villkor som ställs med hänsyn till vilken rubrik de ligger under och inget helt främmande kan där tas in utan att det klargörs. Hoppas jag har klargjort vad som gäller! Med vänlig hälsning
Daniel Jessen-WinboRådgivare