Bouppteckning

Hej! Måste inte en bouppteckning vara klar innan en bostadsrätt lämnas till försäljning

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! I ärvdabalken (ÄB) finns regler om bl.a. dödsbo och bouppteckning, se https://lagen.nu/1958:637. Om någon avlider är det dödsboet som träder i den avlidnes ställe. Dödsbodelägarna ska gemensamt förvalta den avlidnes egendom, se ÄB 18:1. Enligt ÄB 20:1 ska en bouppteckning upprättas senast tre månader efter ett dödsfall. Därefter ska den inom en månad skickas till Skatteverket för registrering, se ÄB 20:8 och ÄB 20:9. När bouppteckningen är registrerad utgör den en legitimationshandling för dödsbodelägarna. Bouppteckningen visar alltså vem som har rätt att företräda dödsboet i förhållande till tredje man, se ÄB 18:1. För att ett dödsbo ska kunna slutföra en försäljning av en bostadsrätt krävs att det finns en registrerad bouppteckning och huvudregeln är att samtliga dödsbodelägare ska skriva under köpekontraktet. Det är alltså inte möjligt att få till stånd en försäljning av den avlidnes bostadsrätt utan att det dessförinnan har upprättats och registrerats en bouppteckning. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare