Köp av skogsfastighet

Hej Om man har en enskild firma där man har en del pengar får denna firma då köpa en skogsfastighet? Har hört att företag inte får köpa skog men det kanske bara gäller AB?

Lawline svarar

Hej, Såväl fysiska personer (människor) som juridiska personer (ex: aktiebolag) har möjlighet att köpa skog, men Jordförvärvslagens regler medför att utsikterna för en juridisk person att få ett förvärvstillstånd är starkt begränsade. En enskild firma är inte en juridisk person utan egentligen bara ett namn under vilket du bedriver näringsverksamhet, vilket medför att det de facto är du som fysisk person som köper skogen. Därmed borde det inte vara några problem för dig att genom din enskilda firma köpa skog. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare